Page content

Hoe kan ik mezelf beter laten voelen?

Hoe kan ik mezelf beter laten voelen?

Jezelf beter laten voelen is iets wat je nu al de hele dag mee bezig bent. De hele dag door pak je de weg van de minste weerstand. Dat is niet de gangbare weg van de minste weerstand maar wat voor jou de weg van de minste weerstand is. Wat voor jou het minste weerstand geeft.

Dat lijkt misschien niet zo maar is het wel aan de hand van al die overtuigingen die jij voor jezelf hebt opgeslagen en waar je niet bij stilstaat (onbewuste).

95% vindt zichzelf slachtoffer van de maatschappij en wacht dus ook tot de oplossing voor de deur gezet wordt en 5% ziet dat ze het slachtoffer van zichzelf zijn en gaat aan de slag om het op te lossen voor zichzelf.

Jij behoort tot die 5%, anders was je niet hier terecht gekomen.

Hoe kun jij jezelf beter laten voelen als je nu doet? Je zegt dan in mijn ogen dat je op dit moment niet zo happy bent met de weg die je nu bewandeld. Je wilt iets veranderen. Dat is mooi want dat is wat loslaten is. Je gaat aan de slag met jezelf. Je gaat aan de slag door al die ideeën aan te pakken waarmee jij nu jezelf minder laat voelen dan nodig is. Je gaat aan de slag met het verminderen van spanning in je lichaam. Gevolg?

Door die spanning in je lichaam te verminderen veranderen je onbewuste denkpatronen.  Je maakt jezelf bewust van die spanning, je kijkt ‘waardoor’ het komt en als je wilt die spanning verminderen die in jou aanwezig is.

Het gevolg is dat er minder spanning overblijft. Er is dus een beetje minder spanning dat als reactie kan optreden maar ook (nu onbewust) actief is zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Minder spanning is prettiger en dus laat jij jezelf permanent een beetje beter voelen.

Dus elke keer dat je een laagje spanning weghaalt, dat je loslaat, laat je ellende los. Dat ongemakkelijke gevoel dat op dit moment in jou aanwezig is.

Je pakt altijd de weg van de minste weerstand voor jou persoonlijk. Misschien wil je absoluut niet in een klote situatie blijven hangen maar geeft dat toch voor jou (onbewust) minder spanning dan uit die situatie stappen.

Bijvoorbeeld wanneer iemand zijn partner komt te overlijden blijven sommige heel lang in dat verlies hangen. Dat mag natuurlijk, dat doen ze niet omdat ze dat zo prettig vinden, zielig te zijn of anderen te kwetsen. Het doorgaan en loslaten geeft bij hun meer spanning dan in het verdriet van het verlies blijven hangen. De een heeft het misschien al een plekje gegeven voor het daadwerkelijk overlijden, de ander kan/wil het 10 jaar later nog niet.

Ze hebben bepaalde overtuigingen dat het nog niet mag, daar hebben ze zich aan vastgeklampt. Daarvan afwijken geeft teveel weerstand.

Jij voelt die weerstand. Dat is dus jouw weerstand. Wat je doet is als het ware een stap terug doen en naar jezelf kijken, het realiseren dat je niet die spanning en overtuigingen bent maar dat jij ergens in je verleden hebt bepaald dat zo te willen ervaren.

Bewust worden van die weerstand, zien dat je het niet bent maar wel zo opgeslagen hebt en dat het een bepaald patroon van denken en voelen is dat jij op de automatische piloot hebt gezet.

Het is voor jou de normaalste zaak van de wereld geworden.

Door de confrontatie met jezelf uit de weg te gaan houd je die spanning in je lichaam met de daarmee verbonden gedachten levend voor jezelf. Je lost niets op. Je basis blijft onder spanning staan.

Wanneer jij gewoon lekker dagelijks voor de voet weg los gaat laten verandert je kijk op jezelf, de wereld en jezelf in verhouding tot de wereld. Wanneer jij verandert, brengt dat beweging in je omgeving. Je zet al die zonnebrillen af waarmee jij nu jouw wereld nog teveel inkleurt op een manier die minder mooi is als het leven nu is.

jezelf beter laten voelenOm je beter te laten voelen is het leuk om gedurende de dag lekker naar jezelf te kijken. Als iemand vervelend tegen je doet vraag jezelf dan eens ”Waarom vind ik dit vervelend?” Jij voelt het, een ander kan bewust lullig doen, maar jij bepaalt hoe je je daarbij voelt.

Als dat lullig doen van een ander niets oproept in jou dan heeft het helemaal geen draagvlak. Maar als jij heel lullig, gemeen en hard tegen jezelf doet, zal je toch ook zelf aan de slag moeten om die negatieve zelfpraat op te heffen en om jezelf natuurlijker en beter te laten voelen.

De hele dag door worden je de mogelijkheden geboden om jezelf blijvend een beetje beter te laten voelen. De hele dag door zijn er momenten waarop jij bemerkt ‘He, dit wil ik zo niet! Waarom doe, voel, denk ik dit?’

Iets wat je doet is een bepaalde actie en komt voort uit een gedachte (wat je zegt te willen) in combinatie met hoe jij je daarbij voelt (lichamelijk spanningsveld, emotie). Maak het niet te moeilijk. Oplossingen zijn heel simpel. Het moeilijk maken doe je nu al en daarom wil je daar nu vanaf om het minder moeilijk te maken en jezelf beetje bij beetje beter te laten voelen.

De manier waarop is niet zo moeilijk, het lastige voor jou is dat het indruist tegen je eigen overtuigingen.

Die overtuigingen die er nu voor zorgen dat het voor jou geen onzin lijkt dat jij je nu zo voelt zoals jij je nu voelt. Dat het voor jou geoorloofd is om je zo te voelen.

Die overtuigingen draag je misschien al jaren met je mee. Dus kost het ook tijd om dit los te laten. Door laagje voor laagje spanning weg te halen, verlaag je de intensiteit van die overtuiging. Steeds meer geef je het een plekje van niet goed niet slecht. Je kunt steeds meer accepteren. En ook jezelf accepteren wat je het tot nu toe niet kon accepteren.

Dit kost tijd. Het loslaten kost tijd. Neem de tijd. Wat maakt het uit dat je hier enkele manden of misschien wel jaren mee bezig bent. Elke keer dat je loslaat laat jij jezelf beter voelen, permanent.

Jij moet het willen en zult aan de slag moeten voor jezelf. Niemand anders kan het voor jou doen. Dus neem de tijd. Elke dag een stapje brengt je een heel eind na bijvoorbeeld 100 dagen. De ene stap versterkt de andere stap.

jezelf beter laten voelenJe hoeft je gevoel ook niet te controleren. Je laat het steeds meer zijn. Je hoeft dus niet te wachten op een positief resultaat om uit een dipje te komen of jezelf beter te voelen.

Als jij je niet prettig voelt zeg je datgene dat je waarneemt of in gedachte hebt NIET te willen. Door los te laten komt je focus steeds meer op datgene te liggen wat je WEL graag wilt. Je komt steeds bewuster in het leven te staan. Dat is bijzonder prettig voor jou.

Kort gezegd: Hoe kun jij jezelf beter laten voelen? Door los te laten waarmee jij jezelf (vaak onbewust) minder laat voelen.

Ga eens dagelijks aan de slag met de waarom methode. Een hele eenvoudige methode die dagelijks heel eenvoudig toe te passen is.

Maak je bewust van je eigen onbewuste modderpoel. Je zult zien dat het je blijvend oplucht. Erken dat het er zit. Je mag je laten kennen, dat doe je nu ook al onbewust, alleen heb je dat zelf niet in de gaten.

Shit happens, wat doe je ermee. Blijf je erin hangen of neem je het mee en gebruik je het om dit moment en al die momenten die nog mogen komen in jouw leven je het geluk mogen geven zoals je nog nooit eerder bewust hebt waargenomen.

Comment Section

0 reacties op “Hoe kan ik mezelf beter laten voelen?

Plaats een reactie


*