Page content

Hoe kan ik leren accepteren dat het is zoals het is en mijn frustratie loslaten?

Hoe kan ik leren accepteren dat het is zoals het is en mijn frustratie loslaten?

We kregen deze lieve email in onze inbox:

‘In de loop der jaren heb ik diverse (blijvende) lichamelijke klachten gekregen waardoor ik niet meer kan doen wat ik vroeger allemaal kon. Ik voel en weet mijn beperkingen, probeer daar ook zoveel mogelijk rekening mee te houden. Maar in mijn hoofd zit nog steeds die frustratie dat ik niet meer kan wat ik vroeger kon. Hoe kan ik leren accepteren dat het is zoals het is en mijn frustratie loslaten?’

Dan is eigenlijk onze eerste vraag aan jou: Wat deed je eerst dan wel dat je nu niet meer kunt doen? Hoe vulde jij eerst je leven in dat dit nu niet meer gaat?

Voor ons is het makkelijk praten want wij zitten niet in jouw situatie met jouw verleden en jouw rugzakje. Ieder heeft z’n eigen rugzakje en de daarbij behorende levenservaringen die op z’n pad komen, en dat is voor iedereen op z’n eigen manier heel lastig.

We willen allemaal iets. Jij wilt ook iets betekenen op jouw manier. Dat heb je op een bepaalde manier ingevuld en ingekleurd voor jezelf en dat is opgehouden. Niet omdat je niet meer wilde maar omdat het lichamelijk niet meer kan.

Je kunt je ei niet kwijt, zoals je altijd gedaan hebt. Dat bouwt spanning in jou op, dat noem je nu frustratie en daar wil je vanaf. Je denkt er alleen niet vanaf te kunnen komen want je kunt niet meer doen wat je graag deed.

Omdat je nog in deze frequentie hangt op dit moment, kun je de nieuwe mogelijkheden vaak ook niet zien. Die zijn er wel, maar je staat er nog niet bij stil omdat je nog gefrustreerd bent omdat je niet meer kan doen wat je deed.

Vaak is het niet precies datgene dat je deed dat je graag wilde doen. Het is het achterliggende idee van invulling waardoor je ging doen wat je deed.

Vanwege je frustratie over de manier waarop je jouw leven (gedeeltelijk) niet meer kunt inkleuren houd je enorm tegen op dit moment. Dat is wat de spanning in jou veroorzaakt.

Dat wat je wilt betekenen, die invulling, is weer opgebouwd uit een leven lang ideeën die je in je bovenkamer hebt gekoppeld aan elkaar.

Dus het loslaten dat je niet meer kunt doen wat je altijd graag wilde doen, is een proces. Je hoofd zegt nog: ‘Ik moet dit of dat doen om betekenis te hebben’.

Door gewoon voor de voet weg los te gaan laten, door die combinatie van denk/gevoel patronen te doorbreken zal de frustratie afnemen. Daar is wel wilskracht voor nodig. Je hebt niet voor niets onder andere nu die frustraties, want die zijn gegrond voor jou.

Je klampt je vast aan die nieuwe ideeën die komen bovendrijven omdat je situatie is veranderd. Dat lijkt zo echt.

Je laat sowieso altijd los, maar dan vaak onbewust. Dat deed je nu ook al omdat je situatie is veranderd dus veranderen je overtuigingen. Of je wordt geconfronteerd met overtuigingen die er al zaten maar waar je bewust geen weet van had. De combinatie van jouw situatie met jouw overtuigingen voelt alleen niet prettig.

Dus is het fijn om bewust dat proces te versnellen en je leven zoveel makkelijker en fijner te maken. Het heft in eigen handen nemen als je dat wilt.

Als je hiermee bewust aan de slag gaat -stapje voor stapje- elke dag, zal je bemerken dat het steeds fijner voelt voor jou, maar dat je telkens geconfronteerd wordt met een bepaalde spanning van het niet los mogen laten.

Ook weer logisch dat je daarmee wordt geconfronteerd want je maakt jezelf bewust van jezelf. Het niet los mogen laten komt voort uit bepaalde ideeën en overtuigingen, anders was je ook niet gefrustreerd.

Dat zijn aannames die jij daar zelf hebt gepland in je leven. Die zitten diep. Die zijn gevormd van kindsbeen af aan. Omgeven door bepaalde verwachtingen en ideeën vanuit je omgeving waar je denkt aan te moeten voldoen.

Als je die beetje bij beetje voor de voet weg los wilt laten, creëer je ruimte in je hoofd voor nieuwe mogelijkheden.
Ga je beetje steeds meer zien dat het niet datgene dat je deed datgene was wat je gelukkig en vrij liet voelen, maar dat jij dat zelf bent.

Als je zover bent zie je dus ook steeds duidelijker wat je voor anderen en voor de maatschappij wilt betekenen en zie je nieuwe andere mogelijkheden omdat in te gaan vullen.

Zo kom je er steeds meer achter dat dit niet het einde is, maar een heel mooi hoofdstuk dat je voorbij bent en wat een hele mooie inleiding is naar het volgende mooie hoofdstuk en stap in jouw leven.

Dat is een proces, want je gaat niet in één keer van frustratie naar acceptatie. Als we bijvoorbeeld de emotionele ladder van Esther Hicks er eens bij pakken dan zie je dat er tussen frustratie en acceptatie nog wel een paar stappen zitten.

Dit is de weg die jij aan het afleggen bent voor jezelf. Je bent rechts alweer op de weg omhoog ook al heb je dat zelf misschien nog niet in de gaten. Dat kost wat energie en moeite en wilskracht.

Maar het is echt een bijzonder fijne bewuste weg die je aan het afleggen bent. Een weg uit die zelf gegraven put van ideeën waar je aan vast bent blijven houden. Het heeft je gediend in bepaalde mate en nu niet meer. Nu doet het je pijn. Dan is het zaak om ze los te laten.

Je ziet de stappen ertussen. Misschien ga je bewust dagelijks die ideeën voor de voet weg loslaten en ben je na enige tijd niet meer gefrustreerd maar verveeld. Ben je toch alweer aanbeland op een hogere frequentie, sta je alweer wat positiever in het leven, in jouw situatie.

Dus prettiger, dus is er weer een beetje meer ruimte voor het moment en voor wat je wilt en hoe jij dat op een andere manier in een andere vorm kunt uitdragen.

Ga gewoon lekker aan de slag gaan met het voor de voet weg bewust loslaten, het bewust worden van.

Het loslaten bestaat uit drie stappen:

  1. De wil om te doen. Die is er al, anders stelde je ons die vraag niet
  2. Een manier om jezelf bewust te maken waarom je dat denkt. Dus door in een moment dat jij ervoor gaat zitten of bemerkt dat je een bepaalde emotie ervaart ivm die situatie, jij jezelf afvraagt: Waarom denk/doe/voel ik zit zo. Dan komt er een reden waarom naar boven drijven. Dat is een achterliggende overtuiging waarmee jij jezelf het recht geeft die frustratie in leven te houden. Die is dan duidelijk in kaart.
  3. Het patroon doorbreken. Hoe? Door er doorheen te ademen. Je ervaart lichamelijk spanning. Dat is dat ongemak dat je voelt, dat is wat je classificeert als frustratie. Doorbreek dat patroon, doorbreek dat automatisme en je doorbreekt die sleur.

Dat is loslaten. Patronen doorbreken door niet in dat spanningsveld te blijven hangen, maar er doorheen te ademen. Door bij dat idee helemaal uit te ademen laag via de onderbuik. Echt helemaal, Dat voelt raar, maar is het niet.

Doe dat niet één keer, doe dat dagelijks. Maak er een positieve gewoonte van en zie hoe jouw leven zich gaat ontvouwen voor jou.

Comment Section

0 reacties op “Hoe kan ik leren accepteren dat het is zoals het is en mijn frustratie loslaten?

Plaats een reactie


*